Blog

7 stappen die op elke SD-WAN migratie van toepassing zijn


Meer lezen over SD-WAN

7 stappen die op elke SD-WAN migratie van toepassing zijn

Geen twee SD-WAN infrastructuren worden op dezelfde manier ontworpen, gebouwd en gemanaged. Ondanks de verschillen, zijn er zeven stappen die op elke implementatie van toepassing zijn. In deze blog lees je wat er allemaal komt kijken bij de voorbereiding en uitrol van een software-georiënteerd netwerk.

1. Breng de locaties in kaart

Hoeveel locaties telt jouw organisatie en welke locatie(s) is/zijn het meest kritisch?

Het aantal filialen waarover jouw organisatie beschikt, is sterk van invloed op de mogelijkheden van SD-WAN. In de eerste fase wordt daarom gekeken naar de huidige IT-situatie. De SD-WAN oplossing wordt zo gebouwd dat deze hierop aansluit.

Gaat het om slechts een beperkt aantal locaties, dan volstaat een versie van SD-WAN die jouw vestigingen onderling in een stertopologie verbindt. Al het verkeer verloopt dan via een centrale locatie. Of een andere oplossing nodig is, hangt af van de volgende vuistregel: hoe crucialer de losse vestigingen zijn voor de business, hoe uitgebreider de SD-WAN oplossing moet zijn.

Andere belangrijke vragen tijdens de eerste fase:

  • Beveiligingsbeleid: Zijn er specifieke eisen met betrekking tot de informatiebeveiliging binnen jouw organisatie (bijv. omtrent de AVG/GDPR)? Worden er bijzondere persoonsgegevens verwerkt?
  • Toekomst: Welke plannen heeft jouw organisatie op het gebied van IT? Bijvoorbeeld: migratie naar de cloud of uitbreiding van het aantal locaties.
  • Huidige relatie met service provider(s): Welke diensten neemt jouw organisatie momenteel af bij haar huidige providers en wat is de looptijd van de contracten?
  • Tijdspad: Binnen welke termijn wil jouw organisatie SD-WAN implementeren?

2. Stel het aantal gebruikers vast

Wat is per locatie het aantal gebruikers en wat betekent dat voor het WAN-netwerk?

Het aantal eindgebruikers en de applicaties en data die ze gebruiken, spelen een voorname rol in het design en de omvang van jouw SD-WAN oplossing. Nog belangrijker is de mate waarin applicaties ‘kritiek’ zijn voor de organisatie.

Neem bijvoorbeeld een locatie met honderden gebruikers, waarin de applicaties en data on-site worden gemanaged. Inzicht in en optimalisatie van het WAN is dan misschien niet zo belangrijk als op een locatie met tien gebruikers, waar kritische bedrijfsapplicaties worden gebruikt die ver weg van het WAN worden gedraaid.

3. Analyseer applicaties, services en workloads

Welke applicaties gebruikt jouw organisatie en welke zijn het meest kritisch voor de bedrijfsvoering?

Nu is het tijd om het aantal, de typen en het belang van alle (verwachtte) applicaties, services workloads die over het WAN gaan te beoordelen. Identificeer elke app, en zoek uit hoe deze het WAN gebruikt en wat de minimale netwerkvereisten zijn.

Aangezien applicatievereisten de traffic prioritering bepalen, is het succes van de SD-WAN implementatie is van deze inventarisatie afhankelijk. Alleen door analyse van applicaties, services en workloads kan de IT-afdeling bepalen welke apps te veel netwerkresources gebruiken en welke juist meer SD-WAN capaciteit vergen.

4. Bepaal welke WAN-verbindingen nodig zijn

Welke WAN-verbindingen zijn er nodig per locatie?

Om locaties aan te kunnen sluiten zijn WAN-verbindingen nodig. Er is tenminste één internetverbinding per locatie nodig. SD-WAN heeft twee of meer WAN-links nodig voor ‘dynamic path selection’.

  • De keuze tussen WAN-verbindingen is afhankelijk van:
  • Welke throughput en latency nodig is
  • Verwachte groei in bandbreedte
  • Welke opties het best in het budget passen

5. Kies een implementatiemodel voor je SD-WAN netwerk

Alle voorgaande stappen hebben betrekking op de voorbereiding van het SD-WAN netwerk. Nu we deze hordes genomen hebben, is het tijd om de implementatiemodellen te bespreken. Er zijn in hoofdlijnen twee modellen om uit te kiezen. Welke past het best bij jouw organisatie?

A. Do-it-yourself (DIY): de hardware en software worden direct van de vendor betrokken. Jouw eigen IT-afdeling implementeert SD-WAN en managet het zelf volledig.
B. Managed SD-WAN (meest gekozen): een managed service provider (MSP) voert alle onderdelen van de SD-WAN implementatie uit, waaronder het contact met de vendor, de uitrol en al het onderhoud. Meer over uitbesteden lees je in onze SD-WAN e-books.

6. Bouw het netwerk robuust op

Bepaal aan welke vereisten je netwerk moet voldoen en bouw het stapsgewijs op, naast het bestaande netwerk. Iedere organisatie is anders, dus testen en in stappen implementeren is belangrijk. In het geval van een managed SD-WAN dienst van Telindus, worden na de technische inrichting ook de beheerprocessen ingericht en afgestemd. Als het proefdraaien vervolgens succesvol is, kan het netwerk live gaan.

7. Verbeter continu op basis van analytics

Na implementatie van de SD-WAN architectuur is het belangrijk om doorlopend onderhoud te plegen. De behoeften van gebruikers en de doelen van de organisatie zijn immers aan verandering onderhevig. Het centrale beheerplatform haalt veel informatie op uit het netwerk. Op basis van die informatie automatiseren we veel taken. Dit voorkomt fouten. Daarna analyseren we of het werkt zoals bedoeld. SD-WAN neemt alleen repeterende c.q. minder inspannende taken over, jouw IT-afdeling behoudt de regierol.

Together in IT

De migratie naar SD-WAN is een reis, die ergens moet beginnen én succesvol moet verlopen. Telindus kan de IT-specialismen bieden die jouw organisatie hierbij nodig heeft. Samen benutten we de kracht van SD-WAN en bouwen we een netwerk dat meegroeit met jouw ambities.

Waarom deze migratie doen mét een externe beheerpartij? Download gratis e-book ‘Migreren naar SD-WAN: is een externe beheerpartij nog wel nodig?’ door het formulier hiernaast in te vullen, lees de reference case ‘IGM Resins verbindt alle vestigingen met SD-WAN’ of laat je inspireren door onze andere content.

Together in IT is een samenwerking tussen Cisco en Telindus.

Meer weten? Download ook ons e-book

'Migreren naar SD-WAN: is een externe beheerpartij nog wel nodig?'

Contact

 

Krommewetering 7
3543 AP Utrecht

Postbus 9559
3506 GN Utrecht

Email: info@togetherinit.nl
Tel.: +31 (0)30 – 247 77 11
Fax: +31 (0)30 – 247 75 69

Neem hier contact met ons op